שיווק בזמן אמת – RTM

מה הקשר בין מראדונה, אסטרטגיה שיווקית, וכדורי שלג?
במילה אחת RTM, בשלוש מילים שיווק בזמן אמת!

מנהלי תוכן רבים שוברים את הראש חדשות לבקרים על יצירת התוכן הנכון, המדויק, המעניין, היצירתי… הבנתם, נכון? אסטרטגיות תוכן משולבות טקסט, פוסטים שנונים ומלאי ברק של קופירייטרים ומנהלי מדיה חברתית, שהתעוררו עם זיק של יצירתיות טבול בקפה של הבוקר.

רלוונטיות תמיד הייתה נחלתם של משווקים מעולים, כאלה שיודעים לאתר את ההזדמנות הנכונה להוציא לפועל מהלך נכון, לקהל הנכון, ברגע הנכון. או במילים אחרות אנשי ה RTM – REAL TIME MARKETING שועלי שיווק רעבים וחכמים, האורבים לטרף ומוכנים לו.
בעידן של הצפת מידע, ותשומת לב שהולכת ונעלמת על גלילת קילומטרים של פידים משעממים, עולה השאלה עד כמה אתם באמת מנסים ללכוד את תשומת הלב של קהל היעד, עד כמה יצירתי, חריף וערני צוות הסושיאל קריאייטיב שלכם, כדי לדעת לגרום לקהל היעד לעצור שנייה, למחוא לכם כפיים, או לתת סטירה, שלפעמים יכולה להיות גם כואבת, ואז… להמשיך ולגלול.

אז מה זה באמת RTM ? או שיווק בזמן אמת

זיהוי מגמה, טרנד, שיחה, רכילות, איקוניות מסויימת, מקומית או גלובלית, און ליין או אוף ליין, שמתחילה לייצר הצפה של שאלות, תמונות, בדיחות, ממים, כאן ועכשיו, היום, אתמול, שלשום. כדור השלג מתחיל להתגלגל, ומתחיל להיווצר סביבו "רעש" שיח חדשותי, שיח ברשתות החברתיות, בווטסאפים שלכם, שיח ברחוב, באוטובוס. שמעת ש….? ראית ש…? החוכמה היא לזהות מהר מאד את התהוות כדור השלג, ולהצטרף אליו בזמן, אחרת זה כבר OLD NEWS וכנראה שלא יעניין אף אחד.

איך לעשות RTM נכון וחכם?

זיהיתם את תחילתו של כדור השלג? מצוין. עכשיו נשאלת השאלה…מה עושים איתו? האם הוא בכלל מתאים לכם, האם נכון יהיה להצטרף אליו, איזה מהלך יצירתי אפשר לייצר הכי מהר, ולהדביק אותו מצד אחד לאירוע, בצורה חכמה, ולא פוגענית, ומצד שני לייצר ערך עבור החברה שלכם והלקוחות שלכם?
גדול שחקני הכדורגל בעולם דייגו ארמאנדו מראדונה, הלך לעולמו בגיל 60. הלם ותדהמה. האם זה RTM?

דווקא אחד מהאירועים הטראגיים הגדולים ביותר בעולם בכלל ובעולם הכדורגל בפרט, מרים להנחתה להרבה מאד חברות ואנשים שהיו רוצים להביע רגש כלפי האיש והאגדה, אנחנו רק יכולים להציע פה מספר אפשרויות ליצירת מהלכים שינציחו עד כמה גדול, ענק, אגדי היה דייגו מראדונה.

החל מלהפוך את תמונת הצ'ט שלנו בווטסאפ למשך שבוע לתמונה עם החולצה מספר 10, (או לייצר פלטפורמה לאימוג'ים של האיש) לעלות פוסט ויראלי שמזמין את הקהל להיזכר איפה הוא היה כשדייגו מראדונה הניף את גביע העולם במקסיקו 86. לייצר במהירות אתר אינטרנט על רקע מגרש כדורגל שכל מטרתו היא לאפשר לכל אחד בעולם לכתוב לאגדה מסר אישי שיונצח עד נצח נצחי ההיסטוריה. ולהפוך את האתר לפיד ויראלי של מגרש הכדורגל הכי ארוך בהיסטוריה, כיאה לשחקן הכדורגל הכי טוב בהיסטוריה. בריינסטורמינג התחיל …

אסטרטגיית RTM

אפשר להתכונן מראש, לקראת אירוע שידוע שהולך לעורר שיחה, גם חג לצורך העניין, או אירוע ספורט, מוסיקה, בחירת נשיא, כנס, פסטיבל, וכו' הם דוגמאות קלאסיות לאפשרות לתכנן מראש , RTM אך היצירתיות והוויראליות הגדולים והחזקים ביותר טמונים דווקא באירועים הלא צפויים, המפתיעים. כדורי השלג, זוכרים?

  1. תכננו מראש: הכינו תכנית עם אירועים מעניינים שצפויים לקרות השנה, לא צריך לגעת בכולם, אבל אם יש משהו מעניין שמיפיתם, שווה להכין בריף ולהיות מוכן עם כמה תרחישים יצירתיים לאירוע. זה יכול להיות גמר ליגת האלופות, גמר הסופרבול, ליקוי חמה שקורה פעם ב… , 100 שנה להולדתו של וכו וכו'. העיקר שתהיה זיקה טבעית למותג שלכם.
  2. הגיבו מהר: הכינו תכנית לשעת חירום, כלומר. ברגע שצוות הקריאייטיב, האסטרטגיה או השומר במעלית מרימים להנחתה על אירוע שקרה היום או אתמול, דעו מה הולך להיות מי לוקח את זה מכאן. אולי אפילו מומלץ שיהיה "צוות RTM" שאמור תוך 24 שעות ליצר מהלך, שידע לאן מפיצים אותו, מי אנשי הקשר בתהליך, ומה התקציב להפצה הראשונית.
  3. התרעות, עיניים ואוזניים: תהיו תמיד עם האצבע על הדופק, בין אם זה גוגל טרנדס, או גוגל אלרטס, עקבו אחר משפיעני דעת קהל או השתמשו בכל כלי אחר שיכול לעזור לכם לקבל מידע, עדכונים, מגמות, על מה שקורה לפני שהוא באמת קורה, בין אם זה בתעשייה שלכם, ובין אם זה משהו לאומי או גלובאלי, אם לא אתם יצרתם את כדור השלג השיווקי הזה, לפחות תהיו חכמים להצטרף אליו ממש בתחילתו.
  4. צוות טיפול, ניהול והפצה: היו ערוכים מבחינת תגובות גולשים, שיתופים, שאלות, מהן הפלטפורמות, מי עונה ומגיב בכל פלטפורמה, מה הטון והסגנון. חשוב שתהיה רשימת אנשים שיודעת לפעול מהר ולהפיץ את התוכן, זה יכול להיות שגרירי המותג, רשימת הלקוחות הנאמנים/ הטובים ביותר, צוות החברה המורחב ובני משפחותיהם, וכו' . תכינו איזושהי רשימה כזו ליום הדין, ככל שהמעגל הראשון שלכם יעביר למעגלים נוספים מהר יותר, אתם תהיו בפוזיציה מעולה מבחינת כדור השלג.
  5. בדיוק חשבנו על זה: הכינו מלאי נושאים שמעניינים את קהלי היעד שלכם, לפי השלבים שהוא נמצא במשפך השיווקי, כך שברגע שתזהו אירוע שיכול להיות מעניין ורלוונטי עבורם, יהיה לכם קל יותר לשלוף ולחבר את הדברים. זה יכול להיות מידע מתוך שאלות בCRM , מוצר באתר בו הגולשים שלכם צופים הכי הרבה, מוצר שנמצא בתהליכי פיתוח ואתם רוצים לבדוק, הנחה שחשבתם לתת והנה אירוע שיכול להתחבר אליה בול וכו' וכו'.

אל תפחדו מטעויות

חברת ASUS למשל, הדפיסה תיקים שקופים למחשבים שלהם, אלא שאחד הגולשים העלה תמונה עם שגיאת כתיב (גלו בעצמכם את הטעות), אבוי… מה עשו ASOS ? התנצלו על הטעות בשיא הטבעיות ומינפו אותה לקמפיין "פרייבט קולקשן". גאוני, אמיתי, בגובה העיניים.

לא חסרות דוגמאות טובות מהשנים האחרונות למהלכי RTM :

החל מהמהלך שהתחילה אל-על אחרי זכייתה של נטע ברזילי בארוויזיון, אליה הצטרפו גם דורקס, אלטמן, שוקולד השחר ועוד מותגים בניסיון למצוא מכנה משותף קריאיטיבי.
המשך בפוסט קטן וחכם שהעלו מנהלי דף הפייסבוק של עיריית תל אביב בליל הסילבסטר, בין שנת
2018 ל 2019, בו שלחו עקיצה קטנה לדף הפייסבוק של עיריית ירושלים "ערה?" במהלך שהדליק את הרשת ויצר עשרות אלפי שיתופים מגניבים אליהם הצטרפו גם דפים נוספים כמו דומינוס פיצה, חברת חשמל, ועוד.

מהלכים כאלה, ברגע שהם תופסים הם חוצים מדיות, פלטפורמות, גילאים ומדינות, אך בואו לא נטעה, לא פעם מאחורי מהלך ויראלי שכזה עומדות גם מחלקות שיווק ויח"צ משומנות שמפעילות ומנהלות את כל המערכת, לא שזה רע, אבל היופי והכוח האמיתי הם בשיווק ויראלי שמתחיל במהלך שיווק אורגני.
כך התחילו אתגרי הרשת, כך קמו רשתות חברתיות, כך עובד עולם השיווק. כדורי שלג…זוכרים?

RTM לא בכל מחיר!

עשו לעצמכם טובה, ונסו להימנע מקלישאות, או מיצירת מודעה או פוסט מלאכותי שהניסיון לחבר אותם לשיחת היום ולעשות מהם RTM מרגיש קצת כמו להדביק סמל של יגואר, לפיאסטה. זה פשוט לא עובד, ומרגישים את זה.
לפניכם דוגמא פחות טובה של ישראייר, לתקופת הקורנה

כניסה לזירות רגישות מידי (כמו של דייגו מראדונה), עלולות להוות בעיה וליצר שיח שלילי, שיהיה קשה אח"כ להיפטר ממנו.
קחו את זה בחשבון, באמירה שלכם, אם זו נקיטת עמדה, אם זה פוגעני, נפיץ, רגיש מידי, עוסק בצער של מישהו או פוליטי, מומלץ לשקול את הנושא היטב ולהבין שעלולות להיות לכך השלכות כבדות, תגובות קשות וקטילות בדיוק באותה מידה שזה היה יכול להיות בצד החיובי.

יחד עם זאת, מהלך טוב אחד של RTM, יכול לתת לכם הרבה נקודות זכות, זכירות, לקוחות וחיבה של לקוחות קיימים ופוטנציאליים בכל העולם. זה בדיוק מה שלקוחות חדשים מחפשים, יוזמה, כנות, אומץ, שקיפות, יצירתיות, שייכות, אנושיות וחדשנות. אם תדעו לשלב את זה במהלכים שלכם, אתם תוכלו לקבל בחזרה פידבק אדיר.

זקוקים לעזרה בחשיבה על מהלכי שיווק מעניינים, תכנון ואסטרטגיה שיווקית? דברו איתנו.

שתפו את הפוסט:

כתיבת תגובה

מייל שלך לא ייחשף. שדות חובה מסומנים *

*

פוסטים אחרונים:

תגיות:

רוצים לשמוע פרטים נוספים?

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

או דברו איתנו: